medium img  1825

Foto: Privat

- "Vi må aldri glemme 8. mai, vi må aldri glemme dem som gjennom sin innsats og ved å gi sine liv, bidro til den friheten som ble gjenvunnet for Norge i 1945. Selv om vi i dag lever i et fritt land må vi aldri glemme det våre forfedre gjennomgikk under 2 verdenskrig.

Saltdal var særlig berørt under krigen, det var kamper flere plasser her og lokalbefolkninga måtte rømme til skogs og til fjels.

Tyskerne anla hele 18 fangeleirer i Saltdal fra Saltfjellet og ned fjorden. Her foregikk det grusomheter som en knapt kan fatte.

Serberleiren i Botn var en av de verste og ble betegnet som en grusom utrydningsleir. Om ikke mange dager kommer vi til å ha 75 års markering for de jugoslaviske fangene i Nordland og Saltdal.

Vi er svært glade for at Kongen deltar på hovedminnemarkeringa som skal foregå på den Jugoslaviske krigskirkegården i Botn.

Befolkninga i Saltdal bidro så godt som mulig med å hjelpe fangene med mat og lignende. Det ble på denne måten knyttet sterke bånd mellom overlevende og deres familier, dette førte til vennskapssamarbeid mellom kommuner i Serbia og Norge, også mellom Saltdal og Nis i Serbia.

Frigjøringsdagen i 1945 var en svært viktig dag for Norge – avslutningen på et av de mest dramatiske kapitlene i vår historie", sa bl.a. ordfører Rune Berg i sin tale under markeringen i går.

small img  1838small  8 mai  2017  1

Foto: Privat