Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A

Pressemelding: Innfører regionale tiltak i ti kommuner i Nordland fra midnatt. Tiltaksnivå C i Saltdal kommune

Publisert , Oppdatert 12. mars 2024

Bodø kommune har et pågående utbrudd av den sørafrikanske varianten av koronaviruset. Det er en høy andel med ukjent smittevei, og situasjonen er ustabil og i utvikling. De ni omkringliggende kommunene uttrykker bekymring for mulig spredning av smitte fra Bodø. Etter ønske fra kommunene, og anbefaling fra statsforvalteren, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, innfører regjeringen regionale tiltak fra midnatt, natt til lørdag 13. mars. Tiltakene varer til og med fredag 19. mars.

– Bodø kommune har de siste dagene registrert økende spredning av den

Pressemeldingsørafrikanske virusvarianten, og det er en høy andel av ukjente smitteveier. Bodø og ni omkringliggende kommuner har derfor bedt om at regjeringen innfører regionale tiltak slik at de kan få kontroll over smitten, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Tiltakene gjelder fra midnatt, natt til lørdag 13. mars og til og med fredag 19. mars. Det vil gjøres en ny vurdering innen tiltakene løper ut.

Regjeringen har besluttet å innføre tiltaksnivå A (særlig høyt tiltaksnivå) i følgende kommune:

• Bodø

Her finner du oversikt over tiltakene som vil gjelde i Bodø (trykk på + tegnet for å se listen over tiltak):

Tiltaksnivå A (Særlig høyt tiltaksnivå, regulert i covid-19-forskriftens kap. 5A)

Regjeringen har besluttet å innføre tiltaksnivå C (ganske høyt tiltaksnivå) i følgende kommuner:

• Beiarn
  • Fauske
  • Gildeskål
  • Hamarøy
  • Meløy
  • Rødøy
  • Saltdal
  • Steigen
  • Sørfold

Her finner du oversikt over tiltakene som gjelder i disse kommunene (trykk på + tegnet for å se listen over tiltak):

Tiltaksnivå C (Ganske høyt tiltaksnivå, regulert i covid-19-forskriftens kap. 5C)

Kommunene må løpende foreta selvstendige vurderinger av behovet for eventuelle lokale tiltak utover dette.

Mer om regionale tiltak

Regjeringen kan beslutte hvilke tiltak som skal iverksettes i en kommune og omkringliggende kommuner når det er avgjørende å få satt i verk tiltak raskt og koordinert for å motvirke smittespredning.

Hvilket tiltaksnivå som velges for kommunene er avhengig av alvorligheten i smitteutbruddet. Det er tre tiltaksnivå som kan benyttes. Disse er tiltaksnivå A (særlig høyt tiltaksnivå), tiltaksnivå B (høyt tiltaksnivå) og tiltaksnivå C (noe høyt tiltaksnivå).

Her finner du en oversikt over hvilke tiltak som gjelder for de ulike nivåene