Byggverkstype er hengebru. Det er store skader på bærende konstruksjoner som er årsaken til stengingen. En kollaps vil kunne få store konsekvenser hvis det involveres kjøretøy og menneske.

Beslutningen om å stenge brua for kjøretøy er i tråd med anbefalinger i tilstandsrapporter av brua. Rapportene av brua er utarbeidet i perioden 2019 – 2022 av https://safecontrol.no/ med årlige inspeksjoner i henhold til Statens vegvesen håndbok V441 for oppfølging av slitasje på bærende konstruksjoner.

Utdrag av konklusjon i tilstandsrapport fra 2022:

Det er observert flere alvorlige/ kritiske skader og mangler som medfører betraktelig nedsatt bæreevne og trafikksikkerhet. Det ble utført spesialinspeksjon av brua i 2013, den gang ble det konkludert med at brua har nedsatt bæreevne. Brua er i dag nedklassifisert til 3,5t totalvekt og innsnevret kjørebane til kjørebredde 2,2 m.

Grunnet skadeomfang og utvikling av flere typer skader anbefales det å stenge brua for biltrafikk. Forvitring i landkar akse 2-3 begynner å bli så omfattende at faren for at dette kan påvirke stabiliteten til tårn akse 2-2. Grunnet plassering av tårn og skader i landkar akse 2-3 er bekymringen at skader/ kraftig forvitring kan medføre setninger i fundamenteringen til tårnet, noe som vill medføre feilbelastning av bærekabler. Brua har så mange skader og mangler at det bør bygges ny bru fremfor rehabilitering.

Reparasjon av brua er dessverre ikke mulig på grunn av omfattende konstruksjonsskader. En slik reparasjon vil medføre betydelige økonomiske konsekvenser for Saltdal kommune. I lys av dette må kommunen videre utrede muligheter for rehabilitering eller bygging av en ny bru, da det ikke er allokerte/avsatt ressurser til dette formålet for øyeblikket.

Brua kan inntil videre holdes åpen for gang og sykkel trafikk. Ny oppdatert rapport ventes i løpet av høsten 2023 med fokus på om brua må stenges helt eller kan holdes åpen for gang og sykkel trafikk.

Tiltak for å tilrettelegge for gang og sykkel trafikk vil være innsnevring av kjørebanefelt til 1,2m, som er i tråd med utendørs krav til universell utforming av bredde på passasje, samt skilting «steng for kjøretøy» Tiltak iverksettes i løpet av uke 33/34. Tiltak for full stenging er ikke avklart.

Saltdal kommune ser ulempene stenging kan medføre og synes dette er beklagelig. Men ved å stenge for kjøretøy håper vi at brua kan opprettholde sin funksjon framover, men da som gang og sykkel bru.

Som veieier er Saltdal kommune opptatt av at det skal være trygt å ferdes på kommunale veier og bruer. 

 

Tom Johannessen

Avdelingsdirektør, Teknisk